tisdag 25 november 2008

Det var otroligt jobbigt att stiga ur sängen imorse, men vad gör man inte för de nära och kära som fyller år. Jag höll dock på att spränga tidsgränsen jag satt upp för mig själv. Jag skyndade att göra mig själv i ordning först och sedan var det till att lägga på ett kol. Koka kaffe, koka ägg, fixa goda färslimpe-smörgåsar och ägg med sill-smörgåsar och annat gott att äta. Därefter skyndade jag mig upp för att väcka de stora barnen samt skriva kortet vi gömt så väl kvällen innan. Ner igen, ut och hämtade tidningen, delade upp paketer och tidning mellan barnen och sedan bar det av till sovrummet där födelsebarnet låg och sov. Vi gav våra underbara morgonröster ton i form av "Vi gratulerar.." och belönades med kramar:). Sedan var det för min del att skynda iväg till mitt jobb medan övriga familjemedlemmar kunde avnjuta den goda frukosten. Själv fick jag förvisso god gröt men också sorgligt torra smörgåsar med endast ost att välja på till pålägg - suck.. En av mina små inskolningar var kel-och myssugen när jag kom och det finns inte många bättre sätt att starta sin arbetsdag på. Idag diskuterade vi upplägget på vår verksamhet, skönt att vi inte bara tycker exakt likadant i allt utan har möjlighet att öppna upp för nya vinklar. Vissa saker verkade det inte som jag och min ena kollega tyckte exakt lika om men ju mer vi pratade om det så stod vi inte speciellt långt ifrån varandra med det vi ändå ville nå fram till. Det kommer antagligen att bli hur bra som helst:). Snart åt vi lite frukt och sedan hjälptes vi åt med att få ut barnen. Idag stannade jag inne under denna stund för att ta tag i mitt ansvarsområde som rör julen. Jag påbörjade arbetet med sångkort till barnen men hann inte så långt som jag hoppats, så det blir antagligen till att ta hem och fixa resten hemma. Efter arbetstidens slut bar det iväg till hemorten för att gå på utvecklingssamtal med 5-åringen. Hon fick också vara med detta året och tyckte det var hur kul som helst - en liten stund.. Sedan fixade hon med sina teckningar som hon gjort, det fanns en fin hålslagare som hon fick låna så det blev en massa tjusiga hål i teckningarna. Därefter skulle en kompis till minstingen följa med hem men här hade på något sätt uppstått ett missförstånd, men till slut fick jag löst detta och allting var frid och fröjd. Vi for hem och jag bakade en lactos- och glutenfri kladdkaka för att fira mannen. 5-åringens kompis är glutenallergiker så det vore ju något dumt att chansa;). Full rulle på tjejerna men de var vid väldigt gott mod hela tiden. Kompisens mamma ringde och berättade att de på dagis hade gett flickan vanligt knäckebröd att äta, tydligen hade det här uppstått ett missförstånd. Det var meningen att de skulle börja låta henne äta och dricka kost med vanliga mjölkprodukter men absolut inte det som där finns gluten i. Hon ville bara förvarna att det kunde hända att flickan skulle bli illamående och i värsta fall kasta upp. I så fall skulle vi ringa mamman så skulle hon komma meddetsamma men sa samtidigt att det inte brukade flyga på så hastigt. Som tur var verkade flickan hur pigg som helst under sin vistelse hos oss, däremot ska de åka iväg på lite weekend så jag håller tummarna att reaktionen uteblir. Desto bättre att min kaka var både gluten- och lactosfri samt serverades med lactosfri grädde:). När kompisen blivit hämtad var det dags att fixa maten - färskpasta med lövbiffsås.. Smarrigt tyckte alla utom minstingen, som nu började ladda för en riktigt uppfriskande konflikt. Killarna åkte iväg på fotbollsträning, tonårstjejen gick till stationen och mötte upp en kompis som var på väg hem och jag lämnades med ensam med "röj" och en konfliktstinn 5-åring - jippi!!
Det började lugnt och byggdes sakta men säkert upp till ett utbrott, vilket kom så småningom. Nu blev jag så trött på detta så hennes konsekvens blir att hon inte får sitta bredvid mig vid matbordet återstoden av denna veckan och ett kompisstopp på lika lång tid. Rätt eller fel det vet jag inte men jag vet att vi behöver en paus från varandra i vissa situationer så de övriga situationerna blir mer positivt laddade. Slutligen kom hon i säng på tok försent men så fick det bli denna kväll. Då blev det dags för mig att planera mitt step-pass som jag ska hålla till viss del i på torsdag. Där satt jag med block och penna rätt upp och ner och höll på att somna, så efter en stunds övervägande gav jag upp och fixade istället lite glögg till mig och mannen. Den stora dottern som tidigare under kvällen fick "tuppjuck" på sin lillasyster då hon tyckte att hon betedde sig oacceptabelt mot mig, hade skrivit en önskelista inför julen innan hon sa godnatt och gick till sängs. Sonen som blivit så otroligt förkyld, hade också han skrivit önskelista innan vi fick "kasta" honom i säng:). Dessa läste jag igenom innan jag gick upp till mannen och drack min glögg - stark men god.. Därefter hamnade jag framför datorn för att skriva lite, men nu får det vara slut för idag. Sov så gott..

Inga kommentarer: