lördag 22 november 2008

Jaha, så var vi komna till mitt första helgbloggande:). Morgonen började med att klockan ringde vääldigt tidigt då jag hade tänkt gå upp för att hänga upp och slänga in tvätt i torktumlaren. Under gårdagen hade mannen med stort M i mitt liv hängt upp tvätt samt satt igång en ny maskin - trodde han.. När jag sedan var på väg att gå till sängs tog jag rundan om tvättstugan för att hänga upp denna tvätt, jag visste att jag behövde ha ett par träningsbyxor torra tills idag nämligen. Nu var det så att tvätten som var i maskinen var snustorr och tvättmedlet låg där så fint i sitt fack, men maskinen var inte igångsatt. Det var bara att trycka på knappen och få igång den och det var detta som var anledningen till att jag skulle upp så tidigt, byxorna behövde hinna bli torra också. Givetvis hade jag tänkt gå och lägga mig en stund till efteråt men nu valde jag istället att i sömnens tecken bara stänga av (slå till, om man ska vara ärlig) klockan och vända mig på andra hållet. När jag sedan vaknade fick jag vara snäll och slänga in byxorna i torktumlaren på luftning, mer vågade jag inte då detta material inte får tumlas egentligen. Jag slängde i mig en halv fralla innan det blev dags att ge mig av till träningsstället. Min käre make tog sig an att köra mig dit då vi inte hade hämtat tillbaks vår egen bil ännu och då den lånade var en automatare som jag aldrig kört förut. Då det var ordentligt med snö ute ville jag inte testa mig själv med denna utmaning och på vår lilla golf fanns det fortfarande inte några vinterdäck påsatta. Alltså fick jag privatchaufför till gymmet och det var ganska avkopplande. Idag var det maratondag här vilket innebar att man kunde prova på flera olika pass, en del man känner igen men med nya upplägg och några helt nya pass. Jag hade redan innan bestämt mig för att gå på ett "Total Body-pass" då denna för dagen inhyrda instruktör skulle vara väldigt duktig tekniskt och bra på att förklara vad vi gjorde samt varför vi gjorde det. Hon var vääldigt duktig och det blev helt klart en inspirationskick när det gäller nya rörelser mm. Däremot var det rent muskulärt ett tufft pass och vi får väl se om jag klarar av att gå eller borsta tänderna själv på måndag, för träningsvärken kommer med all sannolikhet som ett brev på posten. Envis som jag är slutar jag inte göra styrkeövningarna än att det känns som att jag till slut måste hämta kraft ända nerifrån fötterna för att orka, suck... denna envishet. Efter detta passet stannade jag kvar för att få inspiration till step-pass. Denna instruktör är väldigt duktig också vet jag. Hon har varit instruktör på ett annat gym för många år sedan och där jag också tränade då ett tag. Så då kan ni ju se framför er hur jag sitter kvar där på brädan och väntar på att passet ska dra igång när en kvinna kommer fram och frågar mig om det är så att vi ska ha brädor till kommande pass. Denna tanke hinner fara igenom mitt huvud, men som tur är inte ut genom munnen också: "Det är väl klart att vi ska ha brädor när det är ett step-pass. Så länge har du väl tränat så att du faktiskt har kunskap om detta självklara". Ur min mun kommer istället:"Jaa.., det ska vi väl? För det är väl step vi ska träna nu?" Det var det inte!!
Vilken tur att tankeverksamheten inte gick helt på tomgång denna dag utan att tanken slog mig att jag faktiskt kunde ha misstagit mig, vilket jag bevisligen hade gjort. Nej, det var inget step-pass, det var ett afrodans-pass(!!). Jaha, då var det väl bara att sätta tillbaks brädan på dess plats och istället slänga av skor och strumpor för nu var det dags att göra en resa till savannen i Afrika!! Jag ska ärligt säga att jag var något skeptisk till det som komma skulle men att jag är glad att jag tycker att man ska prova innan man säger om något fungerar eller ej. Det var ett väldigt annorlunda men ack så roligt och frigörande pass att vara med om. Jag såg en del som jag kunde se på hela deras kroppsspråk att de inte klarade av att slappna av och "slänga" med kroppen på det sätt som utmärker denna träningsform och då funderade jag på om de inte är så trygga med att röra sig på ett så hämningslöst sätt. Däremot upptäckte jag att det passade mig betydligt bättre än vad jag ens kunnat drömma om. Dels har jag kommit över den gränsen att vara rädd för vad andra ska tycka eller tro att jag gör bort mig om jag gör si eller så och dels behövde nog min kropp denna form av rörelsemönster då jag pga mitt arbete kan känna mig kroppsligt och själsligt sliten då och då - SKÖNT..
Mannen hämtade mig efter min träning och berättade på väg hem att vår minsta hade sovit tills kl 10.15 idag och nu var på pulkabacken med en kompis och föräldrarna till denna. Då mamman till kompisen skulle vara ensam med barnen på kvällen tyckte min man att de lika gärna kunde komma hem och äta hos oss vilket jag också tyckte var ett bra initiativ. Däremot kunde jag glömma min tilltänkta eftermiddagsvila, nej(!) nu blev det fart i denna trötta kropp. Först körde jag mannen och sonen till fotbollscupen de skulle till, sedan for jag hem och såg till att fuskstäda, dvs sopning istället för dammsugning denna dag, Sedan var det till att ligga på tonåringarna uppe på min stora dotteras rum så att det blev snyggt och i ordning där. De fick också komma ner och hjälpa mig med att tömma diskmaskinen. Detta gjorde de utan knot och det var jag verkligen tacksam för:). Själv duschade jag, ringde mamman till flickan som min minsta lekte med för att höra om allr var ok och därefter gjorde jag en typisk "handla först och tänka sedan". Det var så att jag på min mail hade fått tårtor som var både humoristiska och som spelade på det sexuella. Jag kallade på min stora dotter för att visa dessa bilder för som jag kom ihåg dem skulle det bara vara en eller två bilder som var ganska "vulgo" och de kunde jag ju alltid hålla för tänkte jag - eller kan man ju undra om jag tänkte över huvudtaget.. I alla fall tyckte tonåringarna att bilderna var ganska roliga men när de var sedda så konstaterade min största att:"Nu har mamma ångest:)", varpå jag gjorde ett försök att ursäkta handlingen - men vilka tårtot(!), för att inte nämna konstnärerna som bakat dem. Pojkvännen till dottern sa tröstande att han sett betydligt värre saker när han ibland gick in och kollade vad hans pappa och dennes kompisar kunde skicka till varandra.. Tja vi är väl bara människor antar jag, men dock sådana som vill skydda sina barn någorlunda från vissa saker. Stackars pappa om han inte vet att sonen kan gå in och se hans mail, men samtidigt ganska komiskt:).
Nu fick jag i alla fall bråttom iväg för att handla mat till kvällen och när detta var gjort for jag och hämtade minstingen. Sedan bar det av hemåt för att fixa mig i ordning, laga mat och bada dottern. Jag hade hunnit med det mesta när vännerna kom. Vilken tur att mannen och sonen kom nästan samtidigt för då kunde jag fixa mig i ordning lite snabbt. Vi åt smarrigt tilltugg till förrätt, god mat & dryck samt en god efterrätt med kaffe till. Sedan var alla proppmätta. Tonåringarna gick iväg en sväng till en kompis, sonen letade tekniska prylar på blocket, småflickorna lekte kanonfint hela kvällen och kompisens lillebror somnade snart gott i vagnen. Vi tre vuxna slog oss ner i soffan där vi satt och pratade och kopplade av en god stund. Så småningom blev det dags att avrunda kvällen varpå mannen somnade i soffan på ovanvåningen och jag hamnade framför datorn en stund. Nu tänker jag dock avrunda och för en gångs skull komma i säng utan att utföra en massa "måsten" innan jag kan sova.
Sov så gott..

Inga kommentarer: